fredag 22. mai 2015

Gamalost(festival) = best

Idag var det jobb i Vik. Lite viste jeg at det var gamalostfestival i Vik denne helgen. Derfor dro jeg direkte fra jobb til "Meieriet" for å nyte en gamalost-tallerken.
Gamalost servert med "gamalostbrød", kjeks, rømme og tyttebærsyltetøy = himmelsk godt!
Servert med nylaget bringebærjuice!
Flotte krakker på Meieriet
"Gamalost frå Vik er en fast muggost med røtter helt tilbake til vikingtiden og navnet har osten fått fordi den fra gammelt av ble lagret i lang tid på stølene".
Hjemturen gikk over Vikafjellet. Nå var det plutselig snøstorm, småskred og guffent. Spesielt når bilen har sommerdekk. 
Men 22. mai er det jo vanlig at bilen er skodd med sommerdekk?

Sitat:
Min smak er såre enkel;
Jeg er alltid tilfreds med det beste.


5 kommentarer:

  1. Mener du virkelig at gamalost smaker godt..? Men artig at de lager en egen festival på det..

    SvarSlett
    Svar
    1. JA; det er veldig godt. Litt som lutefisk; sammen med godt tilbehør er det en fantastisk matopplevelse. Jeg skal ta deg med til Vik og så skal vi "smake" sammen.

      Slett
    2. Du..min far elsket gammelost.. det får holde for meg.. Men lutefisk, det elsker jeg...og har likt det helt siden jeg var liten jente, lenge før det ble festmat..

      Slett
  2. Hihi, syns du er tøff altså. Jeg elsker mat, men det er to ting jeg fortsatt ikke klarer... lutefisk og gammelost ^_^ Veldig kjekt å være med på slike lokale happenings og smake på lokale tradisjoner. Ser iallfall veldig godt ut :D

    Måtte bare svare det asap når jeg leste kommentaren nå. Tusen takk for koselig hilsen. Din venninne helsesøsteren har så rett. Det er lett å ta alt for gitt når "alt" er som det skal. Når man får nedturen så blir man uansett både mer takknemlig for den hverdagen og de små tingene. Det er en klisje, men så sann. Dessuten blir man kanskje mer åpen og nyter oppturene desto mer?? :)

    Askrova er rett utenfor her. Ei nydelig perle - og står på ønskelisten min over småturer i Florø's nydelige skjærgård. Om du søker i bloggen min, så finner du noen innlegg derifra. Deriblant om Nordsjøløypa som går over Skaret. Vi skal ut der 4. juli på den årlige øyacupen i fotball. Har en sønn, samboer og bror som deltar blant andre :P

    Han må kose seg i havgapet. Håper på litt mer stabilt vær - skifter mellom regn og sol, hihi :))

    God pinse til deg også! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre fra deg. Jeg skal søke og jeg skal drømme. Min tvillingsøster har landsted i Stavang og derfra ser vi over til Askrova. Fra Stavang skal vi ta turen til Svanøy i september. Jeg gleder meg masse. God kveld!

      Slett

Jeg blir glad hvis du ønsker å legge igjen en kommentar og plutselig ser du meg på din blogg.