fredag 3. juli 2015

Rimstigen opp

Fra Gudvangen tar jeg av til Bakka (5 km), parkerer nesten ved veis ende og starter den fine (og tøffe) turen opp Rimstigen. 
Turen går fra 0 til 725 moh og utsikten over Nærøyfjorden er stor og kan nytes nesten hele turen.
Som det så riktig står skrevet: 
"Opp de stupbratte fjellsidene langs Nærøyfjorden svinger den gamle vegen Rimstigen seg. 
Og gjev grunnlag for minneverdige opplevingar."
I 2009 ble det igangsatt et omfattende restaureringsarbeid av stien, og i tillegg til lokalbefolkningen ble sherpaene fra Nepal hentet inn for å gi turgåere trapper å gå i i de bratteste partiene. 
Tusen, tusen takk for det!
Turen oppover gir få, om noen, hvileskjær. 
Turen starter"rett på" og det går rett opp til 740 moh. 
Tungt og veldig fint. 
Dette er gøy, det er tungt og jeg er takknemlig. Kroppen fungerer. 
Og uansett hvor vi snur oss er utsikten og naturen et eventyr!
Tungt (men godt) å gå i trappene på det bratteste partiet!
Rimstigens topp; 725 meter!
Når jeg nyter den storslåtte utsikten har jeg lyst å synge:
"Å Vestland, Vestland!
Når eg ser deg slik,
med fagre fjell og fjord og tronge vik,det stig i all sin venleik stort og vilt og atter møter meg så mjukt og mildt."
Alba var ikke helt i form idag; men nådde målet hun og.
Vi så mye snø i fjellet på turen videre som går mot Bakkanosi. 
En vakker dag skal jeg gå Bakkanosi fra Bakka. Jeg har gått den turen fra Jordalen. Men drømmen er å gå turen fra fjorden opp til 1300 meter.
Langt, langt der nede kommer turistbåtene sigene med mål for Gudvangen eller Flåm/ Lærdal.
Jeg syntes det er gøy å hoppe - det er gøy med hoppebilder og det er fint å få strekke litt på bena før vi starter nedfarten. 
For det er vel så utfordrende å gå ned som opp!
Alba går planken!
4 timer etter turstart var vi tilbake i Bakka. I bil tilbake til Gudvangen traff vi føllene "våre". De er tamme og vi har hilst på dem mange ganger før. 
Jeg blir glad hver gang vi treffes. Denne gangen ville de absolutt ikke at vi skulle reise fra Bakka. 
De sperret regelrett veien. Jeg prøvde alt for å få dem vekk;
jeg dyttet, jeg lokket, jeg skrek og jeg løp ned bakken i den tro at de skulle komme etter. Men neida. De sto helt i ro!!
Omsider lirket vi oss forbi men da traff vi på disse flottingene!
For en tur!!
Sitat:
Forunderlig, men jammen
er det godt å være sammen
under himmelen
med en ordentlig perlevenn!

12 kommentarer:

  1. Så flotte bilder og beskrivelse av turen! Denne skal på listen over turer jeg vil gå😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin kommentar Gro. Denne turen skal du gå! Den er intet mindre enn veldig fin! God helg.

      Slett
  2. Så flott blogg, Birte. Bildene og beskrivelsene av turene gir ideer til mange fine turer fremover. Ha en fin "tur" sommer.
    Trine H

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Håper jeg klarer å motivere andre til å ta denne fine turen! RIktig god sommer til deg og!

      Slett
  3. Takk for turen..følte nesten at jeg var med oppover. Flotte bilder og flott beskrivelse. Du er flink til dette, Birte. Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. En vakker dag blir du med på denne turen! God sommer til deg fra eg

      Slett
  4. Fint innlegg! Rimstigen og ikkje minst Bakkanosi, og maaaange andre fjell i rundt Nærøyfjorden står høgt på ynskjelista.

    SvarSlett
  5. Åååå så fine turbilder. Jeg blir nesten helt dårlig, fikk så lyst å gå tur akkurat der. Nydelig terreng og for en utsikt!!! Dessverre er ikke ryggen på min side, så jeg må holde meg i lavlandet i år. Tror jeg har klart å justere topplokket og innsett realitetene, så jeg prioriterer turer i lavlandet med barna. Kan være tungt det også med litt bør å bære ^_^

    Setter denne på ønskelisten for turer iallfall. Takk for nydelige bilder - fikk iallfall være litt med på tur :D

    Nyt sommeren videre!! Sett pris på en sterk og sunn kropp. Ut og nyt :D

    SvarSlett
  6. Sååååå nydelige bilder fra en fantastisk flott tur, du har virkelig motivert meg jeg skal gå denne turen. Rimstigen er det lett å finne stigen opp ? og videre opp til Bakkanosi ? Tusen takk for en super Blogg det er motiverende og lese :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å lese. Kjør for Gudvangen og videre ut til vakre Bakka. Kjør gjennom bygden, og utover mot de ytterste gården. På vei ut dit vil du se et tydelig skilt på venstre side av veien. Skiltet beskriver turen som starter akkurat der. Følg stien oppover. Du kan ikke gå feil. Parker bilen på høyre side. Der er en liten parkeringsplass.
      Så kan du gå videre til Skarsnosi. Og orker du mer da kan du gå videre til Bakkanosi. God tur!!

      Slett
  7. Hei
    Motiverende lesing:) Vet du hvor lang tid det tar opp til Bakkanosi fra toppen av ramstigen? Antar det er mer krevende enn fra Jordalen.

    SvarSlett
  8. Hei Cato, Jeg har dessverre ikke gått fra Bakka til Bakkanosi- om Rimstigen. Slik jeg forstår kartet må jeg gå om Skarsnsi til Bakkanosi. Dette virker mer krevende enn å gå fra Jordalen til Bakkanosi.
    Turen står på ønskelisten - så først når turen er gått kan jeg gi deg et godt svar. Riktig god sommer fra Birte

    SvarSlett

Jeg blir glad hvis du ønsker å legge igjen en kommentar og plutselig ser du meg på din blogg.