fredag 21. desember 2012

Stokkanden

Jeg har ferie og dagen ble flott. Det er deilig å se dagen våkne så turen min startet før 09.00. Målet var å gi endene mat.
Derfor litt informasjon om stokkanden :-)
Stokkanden er vår vanligste andeart som vi finner ved alle slags stillestående og langsomt flytende vann.
Den kan bli veldig gammel, det finnes ringmerkede eksemplarer som beviselig er over 25 år.
På grunn av den store forskjellen i fjærdrakt mellom kjønnene, ble først hannen og hunnen kvalifisert som to forskjellige arter.
 "Fru stokkand" legger 10 til 12 egg.
Redet blir lagt godt skjult på bakken.

 Tur:
Bjørge - Hetlevikstaumen - Vestkanten - Bjørge. 10 km. 

Visdomsord:
Burde man ikke nikke tilfreds, og glede seg litt,
hver gang man nesten, men ikke,
blir truffet av fugleskitt.

 

3 kommentarer:

  1. JEG har blitt truffet av skikkelig fugleskitt en gang - og priser meg lykkelig hver gang jeg klarer å gå gjennom en park eller plass hvor det kryr av måser og duer... God jul - nå landet jeg i stolen, og nå skal jeg nyte dagene fremover, jeg også.

    SvarSlett
  2. Takk for den fine kommentaren i bloggen min. Nydeleg blogg du har, kjekt å lesa om turane dine og ikkje minst - sjå dei flotte bilteta du tar. Til stor inspirasjon - både turane og bileta.

    SvarSlett
  3. Til Trønderlivet ; jeg ler og husker historien. Til Inger; jeg ble så glad for kommentaren. Jeg er ikke akkurat bortskjemt med det! Takk.

    SvarSlett

Jeg blir glad hvis du ønsker å legge igjen en kommentar og plutselig ser du meg på din blogg.