torsdag 6. august 2015

Svolefjell på 1094 moh

Hvert år; sommer som vinter vi bare bestige Svolefjell. 
Både for å teste årets form men også "bare for å ha vært der". 
Idag var dagen kommet for tur til Svolefjell.
Tungt og bratt mot toppen

Yr meldte "sol bak sky" først på dagen men så regn...
Turen startet i Myrkdalen, gikk til Åmot gård, opp traktorvegen til Bygdastølen, over broen for så å følge merket sti mot Svoleset.

Skogen i starten av turen er så vakker

Stien oppover er både godt og pent merket. 
Et blått merke og lett å ta seg frem.

Idag var stien våt og bar preg av snøsmelting. Og jo høyere jo mer snø. Men alt har sine sider; når snøen bærer går det raskere både opp ned igjen. 
Alba og sauene
Når vi går til Svolefjell går vi ikke ned til stølene men går lengre bak i fjellet. 
Idag så vi ingen modne molter men tett i tett med molteplanter.
Men tenk om jeg bare hadde likt multer... 
Det gjør jeg ikke så det holder å nyte de vakre plantene og fine bærene. Jeg verken plukker eller smaker. Det får andre ta seg av.  
Molteblomsten 
Det gikk radig unna på vår vei mot toppen. Snøen bar og vi tok høydemeter for høydemeter i raskt tempo.  
Bratt!
Trøtt!
Tre timer etter start nådde vi toppen.
Utsikten er fin; vi ser til Voss, vi ser til Myrkdalen, vi ser til stølene og vi ser jammen meg hele fjellkjeden rundt!
Fem timer senere var turen over og DA kom regnet. Flaks?
Varden på Svolefjell 
Sitat:
Ferie er å ha ingenting å gjøre
og ha hele dagen å gjøre det på!

Robert Orben
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad hvis du ønsker å legge igjen en kommentar og plutselig ser du meg på din blogg.