tirsdag 23. februar 2016

Alle drømmer kan bli virkelighet..

Mens venner drømmer om å erstatte eneboligen med sentrumsnære moderne leiligheter har jeg en annen drøm;
nemlig et funkishus der ute i havgapet. 
Et lavt hus (max 100 kvadratmeter) som smyger seg i  ett med naturen; med store vindu "i utsikten" og der hagen er naturen og kunsten utsikten. 
I sommer var vi på båttur i Sogn og Fjordane. På vei mot Florø så vi noen fantastiske hytteperler med himmelsk beliggenhet.  
Tenk å kunne bo slik?
Tenk å kunne bruke kvelden med fiskestang på svaberget?
Tenk å sitte i gostolen og nyte utsikten i storm og stille? 
Jeg drømmer om at stillhet, utsikt, ro, bøker og musikk skal spille førstefiolin i mitt liv.
Nå har jeg akkurat lest den nye romanen til Linn Ullmann; De urolige. Boken anbefales på det varmeste. 

Men når forfatteren  levende beskriver farens, Ingmar Bergmann, sitt sted; Hammers på Fårø, (den svenske øya Gotland), beskriver hun også på mange måter min drøm.
Etter at boken var ferdiglest og fordøyd måtte jeg google stedet der Bergmann tilbragte de siste 40 årene av sitt liv. 
En perle!
Idag bygges de fleste nye hus tett i tett.  Det er nok en god løsning for de aller fleste...

Jeg konstaterer at det kan være vanskelig å finne drømmetomten, men som alt annet, så starter det det ofte med en drøm.

Gode råd om hvordan en tomt kan "fanges" mottas med stor takk.

Ordtak:
Alle våre drømmer kan bli virkelig hvis vi har mot til å følge dem.
Walt Disney

11 kommentarer:

  1. Nydelig, det rolige livet er vell noe vi alle drømmer om etterhvert :)

    SvarSlett
  2. De hytteperlene der er nok av det skjeldne.. Eller hvem vet..kanskje drømmen finnes der du minst aner det.. Uansett, en bør tro på drømmene sine, og det er godt å ha en drøm. Jeg turde også å følge en drøm, å bygge hus "på landet" - har ikke angret et sekund.. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Hej Birte!
    Sikke nogle vidunderlige og fredfyldte "perler" du viser. Det en fantastisk drøm du har. Som jeg ønsker går i opfyldelse for dig<3
    Skønne dage til dig.
    Klem fra Anette

    SvarSlett
  4. Skjønner godt den drømmen :-)
    For å få en sånn tomt, kan det hende du må kjøpe en hvor det allerede er et hus på, og så eventuelt bytte det ut. Håper det lykkes for deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for godt råd, Sollemor og riktig god helg fra Birte

      Slett
  5. Jeg tror dine drømmer går i oppfyllelse før eller siden.
    Jeg må ha luft rundt meg, sjø å skog men så er jeg oppvokst på landet da.

    Takk for tips om bok, det er alltid kjærkomment.
    Å lykke til med plantene, er det pelargonia så husk å ikke vanne for mye.
    Jeg bruker litt,,halv kork på en kanne en gang i måneden,, med grønnsåpe i vannet,
    det liker de.
    Ha en strålende kveld, Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode blomster-råd. De skal jeg følge. God helg.

      Slett
  6. Skikkelig kult med funkisbygg og disse lå jo nydelig til, så skjønner deg godt.

    SvarSlett
  7. Hei og takk for kommentar inne hos meg.
    Skikkelig fin funkishytte dette her.
    Jeg er iferd med å lage meg et nytt liv, så jeg prøver å følge drømmene mine.........det skal nok gå!
    God helg.

    SvarSlett
  8. Hei! En vakker drøm. Å bo ved sjøen, må være en nytelse.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  9. Ja nog vore det fantastiskt att få bo så vackert till vid havet!! :)

    SvarSlett

Jeg blir glad hvis du ønsker å legge igjen en kommentar og plutselig ser du meg på din blogg.