onsdag 3. oktober 2012

Ullgenser

Ullgenser, hyttegenser, turgenser; kjært barn har mange navn.
For mange år siden strikket jeg noen setedalsgensre i FINULL.
Genserne  har fulgt meg og er fortsatt flittig i bruk. 
 
Farge og fasong har endret seg og i år strikket jeg en ny variant;
litt kort, litt vid og i KNALL turkis.
Det er mange gode grunner til å velge ull:
 
 - Ull puster
- Ull har luftlommer, noe som gir både varme og isolasjon
- Ull kan brukes hele året, fordi det regulerer varmen
- Ull absorberer og transporterer fuktighet og svette fra kroppen, noe som gjør at det passer perfekt i skiløypa eller på turer
 - Ull inneholder lanolin, eller ullfett, som bryter ned bakterier, og kan bidra til å hindre svettelukt.
 
- Ull er sterkt, elastisk og krøller lite. Det holder også godt på fasongen, om det behandles riktig.
 
 
Ull er trendy!





 Ull er miljøvennlig!
Det er både naturlig og fornybart. Norsk ull blir ansett som særlig miljøvennlig, siden sauene gjerne går på fjellbeite i steden for på dyrket mark!
Husfliden selger Finull og fargespekteret er enormt.
Så i disse "skappel-genser-hysteri" tider vil jeg slå et slag for den hjemmestrikkede ullgenseren.
 
Dagens ordtak:
Kreativitet er å finne opp, å eksprimentere, å vokse, ta sjanser, bryte regler, gjøre feil og ha det gøy.
 
 
 
 
 
 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad hvis du ønsker å legge igjen en kommentar og plutselig ser du meg på din blogg.